Ceny nemovitostí rostou a poptávka nijak výrazně neklesá. Je ideální doba k prodeji domu či bytu. Pokud ale chcete prodat nemovitost, nenechte se ukolébat představou, že při současné situaci na trhu prodáte rychle a za jakoukoliv cenu.
Cenu stanovte s rozmyslem!
Prodej nemovitosti nezřídka svádí k tomu, snažit se prodat za co nejvyšší cenu. Jenže přemrštěná cena zájemce spíš odradí a nabídka pak visí na inzertních portálech dlouhé měsíce. Na takové nemovitosti pak zájemci hledí s nedůvěrou, protože si kladou otázku, co je u domu nebo bytu špatně, že ho nikdo nechce.
Jestliže chcete nemovitost prodat na vlastní pěst, využijte ke stanovení ceny např. aplikaci CenovaMapa.cz. Na těchto stránkách stačí zadat parametry vaší nemovitosti (typ, velikost, stáří atd.), zadat polohu a během několika minut se vám zobrazí barevně rozlišená mapa s cenovými hladinami nemovitosí v dané lokalitě. Cenová mapa při odhadu ceny vychází z kupních smluv evidovaných v katastru nemovitostí, takže odhaduje na základě reálných cen, za něž byly domy či byty v okolí prodány v posledních dvou letech. Nakonec si můžete nechat vygenerovat PDF dokument s odhadem ceny - V podstatě tak získáte tržní odhad nemovitosti zdarma.
Udělejte na zájemce dobrý dojem
Ještě před zahájením nabídky a prohlídkami byste si měli nashromáždit všechny potřebné dokumenty, a to nejen proto, abyste byli připraveni na případné zvídavé dotazy, ale abyste v rukou měli i určité argumenty. V neposlední řadě uděláte na zájemce dobrý dojem – když uvidí, že máte všechny dokumenty v ruce, budou vědět, že s nimi jednáte seriózně.
Připravte si tedy nabývací listinu k nemovitosti, prohlášení vlastníka, list vlastnictví, soupis nákladů spojených s vlastnictvím nemovitosti, co možná nejnovější vyúčtování služeb (elektřina, voda, plyn atd.), v případě bytu i údaje o hospodaření společenství vlastníků či družstva atd.
Jak zvýšit atraktivitu nemovitosti?
Nákup nemovitosti je do velké míry emocionální záležitost. Myslete na to, že zájemci hledají nový domov, místo, které jim bude zázemím a kde jim bude dobře. Podle toho koncipujte i nabídku. V ní vypíchněte všechny přednosti nemovitosti, blízkost služeb a institucí, dobrou dopravní dostupnost atd.
Velkou roli ale hraje i to, jaký dojem nemovitost udělá už z fotografií u inzerátu a při následných osobních prohlídkách. Tomu byste měli přizpůsobit i interiér domu či bytu – holé (i když vymalované stěny) asi nevzbudí dojem útulného domova. Stačí pár kousků nábytku, vázička s umělou květinou, hezký obraz na zeď… V tomto směrů vám může pomoci odborník, který dělá tzv. homestaging a dokáže interiér prodávané nemovitosti pomocí jednoduchých detailů doslova „vyšperkovat“.
Nezapomínejte ani na důležitost fotografií u inzerátu. I tady záleží na tom, jak atraktivní obrázky nemovitosti jsou. Pokud si je nafotíte sami mobilem a na internet pak pověsíte rozmazané, podexponované či přeexponované fotky, nebude to šťastné řešení.
Váháte-li, jestli do služeb homestagera, fotografa a dalších odborníků investovat, pak vězte, že drobné úpravy mohou mít určitý vliv na cenu nemovitosti a investice do služeb kolem jejího prodeje se vám vrátí.